Tämän viikon lopulla Suomi päättää mihin suuntaan haluaa
mennä. Maan hallitukselta odotetaan esityksiä, joilla kuntien kustannuksia
voidaan karsia – siirtämättä niitä suoraan valtion kassasta maksettavaksi.
Velanhoidon ohessa kaksi suurinta julkisen talouden menoerää ovat sosiaali- ja terveyspalvelut
sekä koulutus.
Kun opetusministeri kiertää maailmalla koulutusvientiä
edistämässä, säästävät kunnat peruskouluista. Ammattikorkeakouluilta on jo
viety viidesosa rahoituksesta eikä yliopistojenkaan tilanne ole kummempi. Ammatillisen
koulutuksen järjestäjät ovat käyneet y t-neuvotteluja henkilöstönsä kanssa. Vielä
hullummaksi tilanteen tekee, että ensin rahoitusta on leikattu ja sen jälkeen
kohdennettu lisämäärärahoja koko ikäluokan kouluttamiseen. Ei vaikuta
johdonmukaiselta ajattelulta.
Tehtyjen ja odotettavissa olevien leikkausten lisäksi akuuttina ongelmana on ammattikorkeakoulujen rahoituksen siirtäminen kokonaan valtion vastuulle. Kunnat osallistuvat tällä hetkellä 500 miljoonalla eurolla 25 ammattikorkeakoulun rahoittamiseen. Tämä raha pitäisi nyt löytää opetusministeriön sisältä. Summa on suuri, sillä ensi vuonna valtio rahoittaa ammatillista peruskoulusta noin 720 miljoonalla eurolla. Tuohon päälle tulee vielä noin miljardi euroa kunnilta, mikä hallinnollisesti on eri rahaa.
Maailman parhaiden PISA-tulosten sijasta ihmetyksen aiheena syksyllä
2013 ovat olleet 9-luokkalaisten oppimistulosten heikentyminen. Tämä on enemmän
kuin heikko signaali tulevaisuuden kannalta.
Suomi on ollut rajussa muutoksessa viimeisen kahdenkymmenen
vuoden ajan eikä loppua näy. Muutosturvan maassa on myös koulutusjärjestelmän
sopeuduttava, jotta se jatkossakin kehittää eri työtehtävissä tarvittavaa
ammattitaitoa. Tähän työhön oppilaitoksilla tulee olemaan aiempaa pienet
resurssit. Moni asia on tehtävä eri tavoin ja eripaikoissa kuin tänä päivänä.
Alkavana talvena Suomessa ihmetellään esityksiä
ammattikorkeakoulujen ja ammattikoulujen toimipisteiden lakkauttamisista, sillä
pelkät hallintorakenteiden muutokset eivät riitä kustannusten karsimiseen. Tämä
koskee myös Helsingin ympäristöä, ei vain maakuntien Suomea. Samalla on
päätettävä miten niukkenevat rahat jaetaan. Esi- ja peruskoulua lukuun
ottamatta oppilaitoksia on jatkossa rahoitettava ennemmin tulosten kuin
opiskelijoiden säilyttämiseen perusteella.
Tulevaisuus ei tapahdu itsestään vaan se tehdään. Vastakkain eivät ole nuoriso ja vanhukset
vaan punnittavana on maamme tulevaisuus. Ensin me uskoimme vihreään kultaan ja sittemmin
matkapuhelimiin. Hyvinvointi ja vauraus kasvoivat suomalaisten osaamisesta. Nyt
tulevaisuuden mantramme ei voi olla pikakoulutettu hoiva-avustaja vanhuksia
hoitamassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti