Vuosikymmen sitten EU:n komissio hätkähdytti jäsenmaiden
koulutusviranomaisia havaitsemalla, että joukossamme oli yli 70 miljoonaa
heikosti koulutettua työikäistä kansalaista. Ensi reaktioiden mukaan ongelman
arvioitiin katoavan ikääntymisen myötä. Näin ei kuitenkaan käynyt vaan tuo
ryhmä on sitkeästi pysynyt lähes samansuuruisena.
Koulutusjärjestelmät siis tuottavat
lisää heikosti osaavia aikuisia kaikista kehittämispyrkimyksistä ja
korulauseista huolimatta. Tänä syksynä Suomessakin tehdyt päätökset tarkoittavat, että tämä kehitys jatkuu.
Euroopan tavoitteena oli muuten vuodesta 2000 vuoteen 2010
olla maailman kilpailukykyisin tietoon perustuva talous. Korkeakoulutus ja
ammatillinen koulutus olivat tärkeimmät keinot koulutustason kohottamiseen niin
EU:n kuin kotimaan tasolla.
Tuoreimmat tiedot eurooppalaisten aikuisten osaamisesta
kertovat, että viidenneksellä meistä on huono lukutaito ja neljänneksellä vain
perustaidot matematiikasta. Ainakaan minua ei yllättänyt, että heikosti osaavat
ovat koko aikuisväestöä harvemmin työssä tai edes työttömänä työnhakijana. Heikko
koulutus ja oppimistulokset ovat yhteydessä työstä syrjäytymiseen.
Valitettavasti olemme nyt ajautuneet leikkaamaan koulutuksesta. Olemme vauraampia, mutta myös velkaisempia
kuin koskaan, joten sopeuttamista tarvitaan koulutuksessakin. On Olen varma, että nykyisissä rakenteissa on tehottomuutta. On myös selvää, että väestön
ikääntyminen, elinkeinorakenteiden muutokset sekä maan sisäinen muuttoliike muuttavat
koulutuksen markkinoita. Tämän vuoksi moni koulu sulkee ovensa.
PISA-tutkimuksen tulosten julkistaminen joulukuun alussa löi
monen ällikältä. Meidän edellä oli moni Aasian maa tai alue, jotka varmasti
yksityisopetuksella ovat doupanneet oppimistuloksia. PISA:n tuloksissa
olennaista oli se, että peruskoulussa opitaan vähemmän kuin aiemmin. Samoin se,
että pojat ovat jääneet kaikesta jälkeen. Kansainvälinen ranking on ylpeyden
himmenemistä lukuun ottamatta toissijaista.
Jos peruskoulu on repsahtamassa, voisi toisen koulutus vielä
yrittää laastaroida kuhmuja. Oppivelvollisuuden pidentäminen ja nuorisotakuut
korostavat ammatillisen peruskoulutuksen ja lukioiden merkitystä. Onkin perin
outoa, että iso luuta lakaisee toisen asteen voimavaroja kestävyysvajeen
peittämiseksi.
Hallituksen hyväksymä rakennepoliittinen paketti vei ainakin
260 miljoonaa ja ammattikorkeakoulujen rahoituksen kuntaosuuden siirtäminen valtiolle
on tulossa isolta osalta toisen asteen oppilaitosten maksettavaksi. Maaliskuun kehysriidessa on odotettavissa, että korkeakoulujen hakijasumaa puretaan siirtämällä rahaa toiselta asteelta. Näissä summissa puhutaan jopa viidenneksestä tai neljänneksestä
koko rahoituksesta. Siinä on kyse paitsi koulurakennuksista myös tuhansista
työpaikoista, opettajista ja muusta henkilöstöstä.
Arvovalinnat näkyvät teoissa, eivät juhlapuheissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti