Suomalaiset
uskovat ruotsalaisia ja tanskalaisia vähemmän oppimiseen työtä tehden tai
henkilöstökoulutuksessa. Kevään 2014 Eurobarometri kyselyn mukaan ruotsalaisista
86, tanskalaisista 77 ja suomalaisista 73 prosenttia uskoo ammattitaidon
kehittymiseen työtä tehden. Sen sijaan 75 prosenttia suomalaisista uskoo
itseopiskeluun, mikä on huomattavasti enemmän kuin Ruotsissa (55 %) tai
Tanskassa (57%).
Työpaikalla järjestettävään
(henkilöstö)koulutukseen uskoo suomalaisista vain 53 prosenttia, mikä on alle
koko EU:n keskiarvon. Ovatko suomalaiset työpaikat niin erilaisia kuin
ruotsalaiset, koska naapureistamme 76 prosenttia uskoo oppivansa työpaikalla
järjestetyssä koulutuksessa?
Suomalaisista
52 prosenttia osallistui työhön liittyvään koulutukseen OECD:n
tekemän PIAAC-aikuiskoulutustutkimuksen mukaan (2013).
Henkilöstökoulutus
on selvässä muutoksessa. Elinkeinoelämän Keskusliiton mukaan yritykset
hyödyntävät yhä enemmän tapahtumia ammattitaidon kasvattamisessa. Tämä on
suosittu keino erityisesti johdon ja toimihenkilöiden kouluttamisessa.
Henkilöstökoulutus siirtyy myös yhä useammassa yrityksessä verkkoon.
Muutos näkyy
myös STTK:n jäsentutkimuksissa, sillä vuodesta 2002 vuoteen 2012 henkilöstökoulutukseen
osallistuminen ja koulutuspäivät vähentyivät.
Toimihenkilöiden
osallistuminen työnantajan maksamaan koulutukseen:
OsalliStuminen
|
koulutuspäivät
|
|
2002
|
54 %
|
5,7 pv
|
2012
|
51
%
|
4,1
pv
|
Lähde: STTK:n
Toimihenkilöbarometri 2003, STTK:n Toimihenkilöbarometri 2013.
Koulussa
opitaan
Kaikista
eurooppalaisista 62 prosenttia on sitä mieltä, että koulu tuottaa perustaidot,
mutta ammatissa tarvittavan osaamisen uskoi koulusta saavan vain kolmannes Eri
ammateissa tarvittavat taidot kuten ongelmanratkaisu tai yhteistyötaidot uskoi
koulusta saavan vain 30 %. Opettajien ammattitaito oli vastaajien mukaan koulun menestystekijä.
Suomalaiset
ovat Eurobarometrin mukaan koulu-uskovaisia. Me uskomme, että ammattitaito ja
työssä tarvittavat muut taidot opitaan muodollisessa koulutuksessa. Suomalaiset
uskovat muita eurooppalaisia enemmän koulun merkitykseen kielitaidon
kehittymisessä.
Vastaukset heijastelevat koulujärjestelmäämme. Suomessa ammattiin
valmistutaan yleensä oppilaitoksesta ja oppisopimus on ollut lähinnä työssä jo
olevien lisäkoulutusta.
Lähes kolme
neljästä vastaajasta arvioi koulutuksensa antaneen riittävät taidot
työnsaamiseen, mutta neljäsosa oli asiasta eri mieltä. Kriittisimpiä
koulutustaan kohtaan olivat etelä-eurooppalaiset, jotka elävät suurtyöttömyyden
keskellä. Suomalaisista vain 17 prosenttia oli väitteestä eri mieltä.
PIAAC:n
mukaan joka kuudes (17 %) suomalainen ei työssään käytä kaikkea osaamistaan eli kokee olevansa ylikoulutettu. Lisäksi 14 prosentilla on liian alhainen koulutus työn vaatimuksiin nähden. Lähes kolmasosa suomalaisista koki, että heidän koulutuksensa ei vastaa työn vaatimuksia.
Huhtikuussa
2014 tehtyyn Eurobarometri kyselyyn vastasi 28 000 henkilöä Euroopan Unionin 28 jäsenmaasta.
Lähteet
Työ, verkotja verkostot Osaamisen kehittäminen monimuotoistuu EK:n henkilöstö- jakoulutustiedustelu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti