Internetin selauksessa minusta jäävät tiedot ovat yhtä merkityksellisiä
kuin etsimäni tiedot. Tämä on osa big dataa, joka muuttaa meistä ja meidän
teoistamme kerätyn tiedon raaka-aineeksi ja kauppatavaraksi. Google ja
Facebook tarjoavat jo mainoksia sen perusteella, mitä olen internetissä tehnyt. Tietoa kerätään myös teollisuuden käyttämistä laitteista, kodinkoneista ja liikenteestä.
Eri
lähteistä koottua tietoa on mahdollista yhdistää ennen näkemättömillä tavoilla.
Saako kauppaketjun kanta-asiakaskortin perusteella kerätyt tiedot ostoksistani yhdistää
terveystietoihini lääketieteellistä tutkimusta varten? Saako samoja tietoja hyödyntää uusien elintarvikkeiden
kehittämisessä? Kysymys yksilöä koskevan tiedon omistamista voi nousta uudeksi
kansalaisoikeustaisteluksi.
Big datan hyödyntäminen edellyttää uudenlaista ajattelua.
Big data kyseenalaistaa perinteisen tieteellisen ajattelun hypoteesien testaamisesta
ja otantaan perustuvasta kausaliteettien tunnistamisesta. Kun ”N=kaikki koottu
tieto”, korvautuu kausaliteetti korrelaatioilla. Tarve laajentaa evoluution
myötä kehittynyttä perinteistä ajattelutapaamme on suuri kognitiviinen haaste
koulutusjärjestelmälle.
Suomalainen korkeakoulutus on perustunut yhden alan tai
tietoalueen syvälliseen osaamiseen ja tiedon hankintataitoihin, joiden pohjalta
on työelämässä mahdollista kehittää syvenevää asiantuntemusta. Big data muuttaa
asiantuntemuksen luonnetta, kun otantaperustainen ”small data” jää suurten
tietomassojen varjoon. Kun kaikki tieto on käytettävissä ja yhdistettävissä,
työntekijän panos lisäarvon luomisessa muuttuu. Tiedon käyttö liiketoiminnassa
muuttaa ansaintalogiikka ja siten ammattien sisältöjä.
Big dataa analysoivien tilastotieteilijöiden ja
IT-asiantuntijoiden kouluttaminen ei riitä. Myös valtiotieteilijä, humanisti ja
opettaja tarvitsevat taitoja big datan analysoimiseen ja ymmärtämiseen, vaikka
tiedon suurimittainen louhiminen ei heidän työnsä ytimessä olisikaan. Tiedon
luonteen ja käyttömahdollisuuksien ymmärtäminen sekä luovuus erilaisten
tietojen hyödyntämisessä ovat menestystekijöitä tulevilla työmarkkinoilla.
Anturit, sensorit, mobiiliteknologia ja tiedon siirto ovat
suomalaisten teknologista vahvuutta, mutta vasta liiketoiminnan kehittäminen
kerättävästä tiedosta ratkaisee big datan tehokkuushyödyt julkisella ja
yksityisellä sektorilla. Keväällä 2014 tehdyn kyselyn mukaan kolmasosa
suomalaisista yritysjohtajista ei tunnistanut teollisen internetin tuomia
mahdollisuuksia, mikä osoittaa liiketoiminnan luomisen tärkeyttä teknologisten
ratkaisujen ohessa.
Digitaalisen tiedon hyödyntäminen on paikasta riippumatonta
ja kustannuksiltaan huomattavasti edullisempaa kuin fyysinen tuotteiden
valmistus. Etenkin, kun tiedon analysoinnissa voi hyödyntää erilaisia
pilvipalveluita omien infrastruktuuri-investointien sijaan. Tämä antaa myös
pk-yrityksille mahdollisuuden menestyä tiedon analysoinnissa, vaikka tietoa
keräisivät julkinen sektori ja suuryritykset.
Tiedon omistaminen oli valtaa ja se merkitsi menneisyyden ymmärtämistä. Big datan aikana tieto merkitsee aiempaa parempaa kykyä ennakoida tulevaisuutta. Tämä vaikuttaa yritysten lisäksi yhteiskunnalliseen päätöksentekoon, joten kyse ei ole vain teknologiasta tai tilastotieteestä.
Virallinen Suomi näyttää tunnistaneen kehittyvien
teknologioiden suuren merkityksen maamme tulevaisuudelle. Suomi menestyy vain
hyödyntämällä uusia mahdollisuuksia, kun maailman talous muuttuu koko ajan
tietointensiivisemmäksi.
Valtioneuvosto on jo 2014 ehtinyt linjata biotaloudesta, cleantechista ja metsätaloudesta Kesäkuussa liikenne- ja viestintäministeriö pyysi lausuntoja luonnoksesta big
data – strategiaksi, joka valmistunee kesän aikana. Robottistrategiaa
odottelemme yhä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti