Suomi polkee paikallaan ja muut menevät ohi. Tämä on opetus- ja
kulttuuriministeriön (OKM) viesti maailman parhaaksi kehutun
koulutusjärjestelmämme nykytilasta.
Tällä vaalikaudella OKM menettää 13 prosenttia rahoituksestaan.
Pahimmin leikataan ammatillisesta aikuiskoulutuksesta, joka menettää
kolmanneksen vuoden 2012 rahoituksesta vuoteen 2017 mennessä. Tämä on
täysin ristiriidassa työurien pidentämistä koskevien kauniiden lauseiden
kanssa.
Harvaan asutussa maassa tarvitaan oppilaitosverkko, joka on
kansalaisten tavoitettavissa. Tämä koskee perusopetusta, toisen asteen
koulutusta ja vapaata sivistystyötä. Muutoksia tarvitaan eikä
koulutusjärjestelmän uudistamisessa saa olla pyhiä lehmiä, joihin ei voi
koskea. Oppilaitoksia ei saa museoida.
Nopeasti kehittyvä teknologia muuttaa opetuksen järjestämistä.
Maailmasta löytyy jo esimerkkejä korkeakouluista, joiden avoimet
verkkokurssit tavoittavat tuhansia lahjakkaita yli kieli-, varallisuus-
ja kansallisuusrajojen. Pilvipalvelut parantavat koulutuksen
saavutettavuutta ja oppilaitosten kykyä tarjota monipuolista opetusta.
Maan parhaat opettajat ja asiantuntijat ovat jokaisen oppijan
tavoitettavissa, jos niin haluamme. Kaikissa suomalaisissa
oppilaitoksissa voi olla tarjolla sama kielivalikoima.
Tänä vuonna koulunsa aloittavat siirtyvät työelämään 2020-luvun
lopulla ja heidän työuriensa pitäisi kestää 2070-luvulle asti. Mitä on
osattava tulevaisuudessa, jota emme tunne?
Nykyiset opetussuunnitelmat ja oppimateriaalit vanhenevat yhdessä opetuksen muotojen kanssa.
Automaation ja robotiikan kehittyessä nykyisistä työkaluista kehittyy
työkavereita, jotka ovat itseohjautuvia ja kykenevät viestimään
ihmisten, toistensa ja tietoverkkojen kautta. Turha ammatillisessa
koulutuksessa on opettaa taitoja, jotka kone tekee ihmistä nopeammin,
tehokkaammin ja turvallisemmin.
Korkeakoulutus on perustunut yhden alan tai tietoalueen syvälliseen
osaamiseen ja tiedon hankintataitoihin. Big data tuo kaiken tiedon
käytettäväksi, mikä muuttaa tiedon ja asiantuntijuuden luonteen.
Kaikkien korkeakouluista valmistavien on ymmärrettävä big datan
mahdollisuuksia.
Ammattialojen tekniset sisällöt, taidot ja tiedot vanhenevat aiempaa
nopeammin, mutta yleisemmät työelämässä toimimisen taidot muuttuvat
hitaammin. Ne liittyvät toimiseen ihmisten kanssa työyhteisöissä,
alihankintaverkostoissa tai asiakassuhteissa. Opetushallituksen tuoreet
ennakointiraportoinnit korostavat ympäristö-, turvallisuus-,
liiketoiminta- ja henkilöstöosaamisen tarvetta yli toimialarajojen.
Tulevaisuuden tarpeista on ennakointitietoa. Nyt tarvitaan näkemystä
ja määrätietoisuutta koulutuksen uudistamiseksi huomisen tarpeisiin.
Teksti on julkaistu 15.10.2014 STTK:n verkkosivuilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti