keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Koulun vastattava huomisen tarpeisiin

Suomi polkee paikallaan ja muut menevät ohi. Tämä on opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) viesti maailman parhaaksi kehutun koulutusjärjestelmämme nykytilasta.

Tällä vaalikaudella OKM menettää 13 prosenttia rahoituksestaan. Pahimmin leikataan ammatillisesta aikuiskoulutuksesta, joka menettää kolmanneksen vuoden 2012 rahoituksesta vuoteen 2017 mennessä. Tämä on täysin ristiriidassa työurien pidentämistä koskevien kauniiden lauseiden kanssa.

Harvaan asutussa maassa tarvitaan oppilaitosverkko, joka on kansalaisten tavoitettavissa. Tämä koskee perusopetusta, toisen asteen koulutusta ja vapaata sivistystyötä. Muutoksia tarvitaan eikä koulutusjärjestelmän uudistamisessa saa olla pyhiä lehmiä, joihin ei voi koskea. Oppilaitoksia ei saa museoida.

Nopeasti kehittyvä teknologia muuttaa opetuksen järjestämistä. Maailmasta löytyy jo esimerkkejä korkeakouluista, joiden avoimet verkkokurssit tavoittavat tuhansia lahjakkaita yli kieli-, varallisuus- ja kansallisuusrajojen. Pilvipalvelut parantavat koulutuksen saavutettavuutta ja oppilaitosten kykyä tarjota monipuolista opetusta. Maan parhaat opettajat ja asiantuntijat ovat jokaisen oppijan tavoitettavissa, jos niin haluamme. Kaikissa suomalaisissa oppilaitoksissa voi olla tarjolla sama kielivalikoima.

Tänä vuonna koulunsa aloittavat siirtyvät työelämään 2020-luvun lopulla ja heidän työuriensa pitäisi kestää 2070-luvulle asti. Mitä on osattava tulevaisuudessa, jota emme tunne?

Nykyiset opetussuunnitelmat ja oppimateriaalit vanhenevat yhdessä opetuksen muotojen kanssa.
Automaation ja robotiikan kehittyessä nykyisistä työkaluista kehittyy työkavereita, jotka ovat itseohjautuvia ja kykenevät viestimään ihmisten, toistensa ja tietoverkkojen kautta. Turha ammatillisessa koulutuksessa on opettaa taitoja, jotka kone tekee ihmistä nopeammin, tehokkaammin ja turvallisemmin.

Korkeakoulutus on perustunut yhden alan tai tietoalueen syvälliseen osaamiseen ja tiedon hankintataitoihin. Big data tuo kaiken tiedon käytettäväksi, mikä muuttaa tiedon ja asiantuntijuuden luonteen. Kaikkien korkeakouluista valmistavien on ymmärrettävä big datan mahdollisuuksia.

Ammattialojen tekniset sisällöt, taidot ja tiedot vanhenevat aiempaa nopeammin, mutta yleisemmät työelämässä toimimisen taidot muuttuvat hitaammin. Ne liittyvät toimiseen ihmisten kanssa työyhteisöissä, alihankintaverkostoissa tai asiakassuhteissa. Opetushallituksen tuoreet ennakointiraportoinnit korostavat ympäristö-, turvallisuus-, liiketoiminta- ja henkilöstöosaamisen tarvetta yli toimialarajojen.

Tulevaisuuden tarpeista on ennakointitietoa. Nyt tarvitaan näkemystä ja määrätietoisuutta koulutuksen uudistamiseksi huomisen tarpeisiin.

Teksti on julkaistu 15.10.2014 STTK:n verkkosivuilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti