keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Ajan tasalla oleva koulu innostaa oppimaan



Yhteiskunta muuttuu teknologian mukana ja tämän tulee näkyä koulussa. Arjen läpidigitalisoituminen muuttaa tapoja, joilla ihmiset hakevat tietoa ja oppivat uutta. Opetuksen on vastattava uusiin tarpeisiin ja koulu voi hyödyntää teknologian mahdollisuuksia opetuksen järjestämiseen ajasta ja paikasta riippumatta. Koulutuspilvet oppimateriaalien jakeluväylinä ovat vasta ensimmäinen askel.


Reaalinen ja virtuaalinen maailma yhdistyvät jo arjessamme. Koulussa ne muodostavat uudenlaisia oppimisympäristöjä, joihin tarvitaan uusia oppimateriaaleja ja pedagogiikkaa. Muutoksen onnistuminen riippuu opettajien mahdollisuuksista kouluttautua ja oppia uuden maailman kommervenkit.


Digitalisoituminen määrittää uudelleen yleissivistystä ja kansalaistaitojen tarpeita. Tietotekniikan osaaminen ja teknologioiden avaamien mahdollisuuksien ymmärtäminen ovat uusia osaamisalueita. Tietoturva ja yksityisyyden suoja ovat aikamme perustaitoja koska internetissä toimiessamme jaamme jatkuvasti tietoja itsestämme. Perusopetuksella on oltava ratkaiseva rooli tieto- ja viestintäteknologian laaja-alaisen osaamisen oppimisessa.


Koneet ovat monissa asioissa ihmistä nopeampia ja tehokkaita. Ihmisten kyky käsitellä ja tuottaa tietoa menettää merkitystään verrattuna sosiaalisiin ja luovuuden taitoihin, mikä korostaa taide- ja taitoaineiden merkitystä. Muita vahvuuksiamme ovat eettiset ja moraaliset valinnat sekä aloitteellisuus. Tuumasta toimeen tarttumisen asenne eli yrittäjyys on tärkeimpiä oppeja, mitä perusopetuksesta voi saada.


Mainituissa taidoissa olemme koneita parempia, joten ne ovat yhtä tärkeitä kuin perinteiset luku-, kirjoitus- ja numerotaidot.


Elämän hallinta on merkittävä osa perusopetuksen aikana tapahtuva kasvamista. Oman talouden ja raha-asioiden hoitaminen on keskeinen kansalaistaito ottaen huomioon monien suomalaisten velkaongelmat. Tähän liittyvät läheisesti vastuullisuus kuluttajana ja työn arvostaminen.  


Työelämään ja eri ammattialoihin perehtyminen TET-jaksoineen on jo nyt tärkeä osa perusopetusta. Työpaikkojen lisäksi peruskoulut voivat tehdä yhteistyötä ammatillisen oppilaitosten ja korkeakoulujen kanssa. Näin herätetään tietoisuutta erilaisista ammatti- tai koulutusvaihtoehdoista jopa yli perinteisten sukupuolirajojen.


Perusopetus on suomalaisen yhteiskunnan keskeisimpiä ja kattavimpia hyvinvointipalveluita, sillä se tavoittaa lapsemme lähes sata prosenttisesti. Tämän vuoksi tasa-arvoisten koulumahdollisuuksien varmistaminen on keskeisintä yhteiskuntapolitiikkaa.


Suomalaisten mahdollisuus käydä koulua ja oppia ei saa riippua perhetaustasta tai kotipaikasta. Tasa-arvoisten mahdollisuuksien tulee ulottua myös tietotekniikan hyödyntämiseen opetuksessa ja oppimisessa, mikä ei saisi riippua opetuksen järjestäjän, useimmiten kunnan, tai vanhempien taloudellisesta tilanteesta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti