Olennaista on hoksata mahdollisuuksia, joita uudet menetelmät ja teknologiat tarjoavat. Firman henkilöstöpäällikkökin tarvitsee tekoälyosaamista, jotta voisi arvioida henkilöstön koulutustarpeita uudessa teknologisessa ympäristössä.
Perinteinen henkilöstökoulutus on muuttunut. Erilliset
koulutuspäivät ovat vähentyneet ja yhä useammin osaamista kehitetään
osallistumalla seminaareihin tai messuihin. Tämä ei yleensä koske suorittavaa
työtä tekeviä. Työn arjessa oppiminen on tärkeintä, mutta se ei aina riitä.
Menossa olevan teknologinen vallankumous muuttaa työn
tekemistä monin tavoin. Automaation myötä erilaiset valmistusprosessit samankaltaistuvat,
jolloin tuotanto-osaaminen ei ole enää toimialakohtaista. Erityisosaaminen voi
liittyä raaka-aineisiin tai lopputuotteisiin.
Moni perinteinen ala jakautuu entistä voimakkaammin
teollisuuteen ja käsityöläisyyteen, mutta kumpikin hyötyy digitaalisuudesta.
Leipä paistuu tehtaissa massamarkkinoille, mutta pieni erikoistunut paja pääsee
internetissä markkinoimalla ja myymällä maailmanlaajuisille markkinoille.
Aineettomassa tuotannossa digitaalisuus hävittää
suurtuotannon mittakaavaedun. Isoista yrityksistä voi nopeasti tulla kankeita
muinaismuistoja, jos ne eivät oivalla kehityksen suuntaa.
Musiikkialalla jo nähty muutos leviää uusille aloille, kun 3D-tulostaminen
tekee tavaran tuotannosta aineetonta. Pian kuluttajat ostavat koodeja, joiden
avulla tulostavat erilaisia tuotteita. Samalla he itse vaikuttavat entistä
enemmän tuotteen ulkonäköön ja ominaisuuksiin.
Tuotantoon, varastointiin, kuljetukseen ja myyntiin
liittynyt työ muuttuu tietotyöksi, jossa tuote mallinnetaan ja myydään
internetissä. Tämä vaatii henkilöstöltä niin uudenlaisia taitoja, että
henkilökoulutus ei yksin riitä.
Ammatillinen aikuiskoulutus, ammattikorkeakoulut ja vapaa
sivistystyö menettävät rahoitustaan, kun valtio säästää. Tiiviimpi yhteys
työpaikkojen ja muodollisen koulutuksen välillä lievittää leikkausten
vaikutuksia. Toinen keino on koulutuksen parempi suuntaaminen.
Väestön koulutustaso on kohonnut ja työikäisistä on
korkeasti koulutettuja jo lähes 40 prosenttia.
Niinpä uudelleen kouluttaminen tai pätevöittäminen pitää kohdentaa aina
vaan tarkemmin. Yleiset työelämätaidot vanhenevat hitaammin kuin ammattikohtaiset
tekniset taidot ja tiedot.
Teksti on julkaistu 13.10.2014 Työelämä 2020 -hankkeen sivuilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti