Maailmassa on paljon osaamisen ja kouluttautumisen
tarpeita, joihin Suomesta löytyisi
ratkaisuja. Huipputasoisen perusopetuksen ja korkeakoulututkintojen lisäksi ammatillisella
koulutuksella on kaupattavaa, vaikka se ei olekaan brändi saksalaisen oppisopimuksen tapaan.
Osaamiskaupassa on kyse erinomaisuuden myymisestä ja ostamisesta. Meidän
on tunnistettava keskeinen ydin kaupan olevasta koulutuksesta ja
tuotteistettava se. Ammatillisessa koulutuksessa se voi olla esim. tutkintoon
johtavaa koulutusta, yrittäjyyskoulutusta,
työelämän kanssa laadittuja
osaamiseen perustuvat tutkinnot tai ohjatun työssäoppimisen ja
ammattiosaamisen näyttöjen yhdistelmä työpaikoilla.
Tuotteemme ovat kiinnostavia, jos ne ovat käytännössä testattuja,
maailmanlaajuisesti ainutlaatuisia ja paikallisiin olosuhteisiin sovitettavia.
Suomalainen koulutusinnovaatio löytyy ammatillisesta aikuiskoulutuksesta.
20-vuotiaat näyttötutkintomme
valmistavine koulutuksineen ovat keino tunnustaa ja kehittää aikuisten
osaamista, jolle voisi olla kysyntää
esimerkiksi siirtotyövoimaan
perustuvissa talouksissa - valtioissa, toimialoilla tai yrityksissä. Asiakkaita voi löytyä myös opetushallintojen
ulkopuolelta.
Ammatillinen koulutus voi tukea myös ulkomailla toimivia suomalaisyrityksiä henkilöstön osaamistarpeiden
tunnistamisessa ja koulutuksen järjestämisessä. Tuolloin meidän on osattava
sovittaa kotimaassa kehitetyt toimintatavat asiakkaan tarpeisiin ja
olosuhteisiin.
Osaamisliiketoimintaan kuuluu myös maahantuonti, ei pelkkä vienti. Näin voimme saada
osaamista, jota täältä puuttuu. Suomalaiset
eivät ole
kansainvälisessä kärjessä oppimisteknologioissa
tai osaamisen testaamisessa. Kansainvälisille
markkinoille suunnattavan oppimispelit on aina tehtävä
englanniksi tai jollain muulla isolla kielellä.
Emme vie Suomea
Suomi on hyvin erikoinen maa. Olemme keskitetyn ja
hajautetun hallinnon yhdistävä kansalaisyhteiskunta,
jossa korruptio on vähäistä. Tällaisia luottamukseen
perustuvia maita ei maailmassa ole montaa.
Kääntöpuolena ovat
rakenteet ja normit, joiden varaan koulutuspalvelutkin on rakennettu. Olemme
hyviä luomaan ja
myös
noudattamaan sääntöjä, mikä usein johtaa
byrokratiaan. Sitä emme halua viedä.
Ammatillinen koulutus haluaa kilpailla tasaveroisesti
koulutusmarkkinoilla. Tämä edellyttää mahdollisuutta myydä tutkintoon johtavaa
koulutusta ja koulutuksen tuotteistamisen esteiden poistamista. AMKE esittää, että
viennin esteiden purkamisessa huomioidaan myös ammatillinen koulutus.
Kummallakin alueella Suomen taso on laskenut kuin lrhmän häntä.
VastaaPoista