tiistai 4. maaliskuuta 2014

Kandina työmarkkinoille

Kandidaatintutkinto on jo väylä työelämään, mutta se ei anna työelämässä tarvittavia valmiuksia. Kandidaatista pitää tehdä oikea tutkinto. Alemman tutkinnon irrottaminen  maisteriputkesta ei tarkoita luopumista ylemmästä korkeakoulututkinnosta yliopisto-opintojen tavoitteena. 
Opiskelijatutkimus 2010 kertoi, että neljännen vuoden opiskelijoista jo 27 prosenttia työskentelee säännöllisesti lukuvuoden aikana ja 39 prosenttia epäsäännöllisesti. Yliopisto-opiskelijat käyvät normaalisti työssä opintojen ohessa vakiintunut käytäntö ja työssäkäynti yleistyy opintojen edetessä. Moni siirtyy kandidaattina työelämään, vaikka jatkaakin opintojaan.
Muutos pakottaisi yliopistot luomaan koulutusohjelmia, joissa kandidaatti ei ole vain alkutaival maisteriksi johtavalla polulla. Tämä korostaisi taitojen merkitystä tietojen rinnalla ja voisi helpottaa monen yliopistosta valmistuvan tietä työelämään.
Kriittisen tieteellisen ajattelun lisäksi kandidaatit tarvitsevat hyvää kielitaitoa ja kommunikaatiovalmiuksia. Korkeakoulutetun perusosaamiseenkuuluu myös kyky työskennellä verkostoissa eri alojen ihmisten kanssa. Erilaiset tavat järjestää opintoja tukevat projektitaitojen kehittymistä. Lisäksi kandidaatintutkintoon pitäisi sisältyä riittävä tietotekniikan osaaminen.
Aalto-yliopisto kehittää jo neljää tekniikan kandidaatintutkintoa, joista voi jatkaa DI tai arkkitehtikoulutuksiin. Jos se onnistuu siellä, miksi se ei onnistuisi muualla? Laaja-alaisesta kandidaatintutkinnosta voisi jatkaa vaikka historian, valtiotieteen tai kulttuurimaantieteen maisteriopintoihin. Asioita voi katsoa uudella tavalla. Odotettavissa olevat työelämän muutokset korostavat monitaitoisuutta ja kykyä sopeutua erilaisiin tilanteisiin. Myös tutkintorakenteilta pitää edellyttää joustavuutta.
Erillinen haku kandina maisteriohjelmaan voisi nopeuttaa opintoja, kun yliopistot kilpailisivat motivoituneimmista opiskelijoista. Opintojen aikainen liikkuminen eri alojen välillä helpottuu, samoin helpottuu opintojen ja työn sovittaminen yhteen. Mahdollisuus alan vaihtoon ratkaisisi myös korkeakoulutettujen täydennys- tai uudelleen koulutukseen liittyviä tarpeita. 
Opintojen keskeyttämisen sijasta moni ikuinen opiskelija voisi suorittaa tutkinnon, jonka aikana saa perustaidot asiantuntijatyöhön. Se on parempi vaihtoehto kuin kesken jääneisiin opintoihin liittyvät osaamisen vajeet ja häpeän tunteet.
Helmikuun lopulla talousprofessorit Bengt Holmströmin, Sixten Korkmanin ja Matti Pohjolan ehdottivat yliopisto-opiskelijoiden siirtymisestä työelämään kolmevuotisella kandidaatintutkinnolla. Ei kuulosta radikaalilta.

Linkit:
Opiskelijatutkimus 2010

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti