Millaista ammatillista koulutusta tarvitsemme kun yhä
useampi nuori ja aikuinen joutuu luomaan oman työnsä palkkatyön sijaan?
Avainkysymys on alakohtaisten ja yleisten taitojen tasapaino, keskinäinen suhde ja sisältö. Tämä ratkaisee myös laaja-alaista osaamista ja kohdistettua osaamista vaativiin työtehtäviin kouluttamisen saman aikaisesti samoja osaamiskokonaisuuksia hyödyntäen.
Avainkysymys on alakohtaisten ja yleisten taitojen tasapaino, keskinäinen suhde ja sisältö. Tämä ratkaisee myös laaja-alaista osaamista ja kohdistettua osaamista vaativiin työtehtäviin kouluttamisen saman aikaisesti samoja osaamiskokonaisuuksia hyödyntäen.
Työ- ja
elinkeinoministeriö ennakoi, että yhä useampi työskentelee vuorotellen tai jopa
päällekkäin yrittäjänä ja palkansaajana. Tähän maailmaan perinteinen kuva ammattiin valmistavasta koulutuksesta sopii huonosti.
Työmarkkinat moninaistuvat ja työnteko saa uusia muotoja. Samaa
odotetaan koulutukselta. Muutospaineet kohdistuvat ensimmäisenä ammatilliseen
perus- ja aikuiskoulutukseen, jotka ovat lähinnä työelämää olevat osat
suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Tähän tarpeeseen ei vastata jakamalla uudelleen koulutuksen järjestämislupia.
Suomalainen ammatillinen koulutus on rakennettu kehittämään
toiminnallisia, sosiaalisia ja eettisiä valmiuksia, joista muodostuu
ammattitaito. Se on edellytys työtehtävien menestykselliselle suorittamiselle. Tämä vaatimus ei katoa.
Ammattien tekniset sisällöt, taidot ja tiedot vanhenevat
aiempaa nopeammin, mutta yleisemmät työelämässä toimimisen taidot muuttuvat
hitaammin. Ne liittyvät olennaisesti ihmisten kanssa tuloksellisesti
toimimiseen olipa kyse työyhteisöstä, alihankintaverkostosta tai
asiakassuhteista. Käytännön työelämätaitoja ovat täsmällisyys ja
aikatauluista huolehtiminen. Niitä työnantaja tai toimeksiantaja arvostaa.
Ammattitaidon
käsite laajenee, kun työmarkkinoille tulee entistä enemmän tehtäviä,
jotka eivät vaadi alakohtaista erityisosaamista. Voivatko yleiset
työelämätaidot muodostaa ammatillisen tutkinnon? Nehän ovat osa ammattitaitoa alasta tai työtehtävästä riippumatta.
Tutkintojen perusteiden muokkaamisen lisäksi kyse on koulutusta ohjaavasta kulttuurista. Tottelijoiden sijaan työelämässä tarvitaan ihmisiä jotka oivaltavat mahdollisuuksia ja tarttuvat toimeen. Oppimaan oppimista vahvistaa koulutus, jossa opiskelijalla on lupa kokeilla, erehtyä, epäonnistua ja jopa rikkoa rajoja.
Koulutuksen tehtävä on auttaa opiskelijaa löytämään omat vahvuutensa. Tämä edellyttää mahdollisuuden tarjoamista itsensä kehittämiseen.
Näissä asioissa ammatillinen koulutus, joka suurelta osin tapahtuu työpaikoilla, voisi näyttää suuntaa koko koulutusjärjestelmälle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti