Suomi on siirtynyt sanomalehtipaperin valmistamisesta peliteollisuuteen
ja palveluyhteiskuntaan. Samalla saimme riesaksemme suuren työttömyyden, minkä
seurauksena yhä useampi työmarkkinoille valmistuva nuori joutuu keksimään oman
työnsä.
Luovuus auttaa selviytymään, jos perinteistä
palkkatyötä ei työmarkkinoilla ole tarjolla. Ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulujen tehtävänä on
antaa nuorille valmiudet luoda oma työnsä ja tulevaisuutensa. Suurimmaksi osaksi kyse on asenteista, mutta myös taidoista.
Tulevaisuuden menestyjiä ovat he, jotka tottelemisen sijaan oivaltavat
mahdollisuuksia ympärillään ja osaamisessaan. Heillä on kykyä sopeutua erilaisiin olosuhteisiin ja hyödyntää monipuolisesti osaamiaan asioita. Tulevaisuuden ammattilainen on yhä useammin kuin sveitsiläinen linkkuveitsi, jolla selviä monenlaisista askareista yhden tietyn tehtävän sijaan.
Ammatillinen koulutus tukee ihmisen kokonaiskasvua,
mikä on enemmän kuin yhä nopeammin vanhenevien tietojen tai teknisten työtaitojen opettelua. Ihmisiltä
odotetaan enemmän oman osaamisensa tunnistamisen taitoja ja osaamisen näkyväksi
tekemistä. Tätä tukevat ammatilliset tutkinnot, jotka määritetään kehittyvän osaamisen kautta opintoihin käytettävän ajan sijaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti