Suomi on vyötäisiään myöten suossa eikä ylöspääsystä ole
tietoa. Viimeisen kahden vuoden aikana linjatut rakenneuudistukset ovat yksi
kerrallaan kaatuneet. Jotkut toivovat, että näin käy myös eduskunnan
käsittelyssä oleville toisen asteen koulutuksen järjestäjäverkko- ja
rahoituslaeille.
Lakien säätämättä jättäminen ei kuitenkaan säästä
oppilaitoksia, joille ei riitä opiskelijoita.
Lakiesitysten kaatuminen ei kumoaisi jo tehtyjä
säästöpäätöksiä, joista kaikkia ei ole vielä toimeenpantu. Kun ammatilliselta peruskoulutukselta
katoaa vajaat 20 prosenttia ja aikuiskoulutukselta 38 prosenttia rahoituksesta,
on pakko tehdä jotain.
Fiksut koulutuksen järjestäjät miettivät jo nyt, mikä on
paras tapa järjestää ammatillista koulutusta omalla toimialueella. Monia
muutoksia on edessä niilläkin organisaatioilla, jotka varmasti saisivat
jatkoluvan opetus- ja kulttuuriministeriöltä. Uudistus on vietävä loppuun,.
Koko koululaitoksella, ammatillinen mukaan lukien, on
toimitilaongelma. Useimmilla paikkakunnilla on liikaa opetustiloja tarpeeseen
nähden. Joissain paikoissa tarvitaan ehkä
vielä lisää tiloja.
Jos ammattiopisto jää
liian suureksi, voisiko se toimia myös yritysten toimitilana?
Tilan tarpeeseen vaikuttavat myös ammattikoulutuksen
digitalisoituminen ja työssä oppimisen lisääntyminen. Pelkkä tutkintojen uudistaminen ei riitä vaan tarvitsemme
myös uudenlaisia oppimisympäristöjä.
Virtuaalitodellisuutta hyödynnetään Suomessa mm. risteilyalusten suunnittelussa, joten se kelpaisi varmasti myös ammattiin oppimisen ympäristöksi. Koulun digitalisointi on paljon enemmän kuin tietopilvestä löytyviä oppimateriaaleja.
Virtuaalitodellisuutta hyödynnetään Suomessa mm. risteilyalusten suunnittelussa, joten se kelpaisi varmasti myös ammattiin oppimisen ympäristöksi. Koulun digitalisointi on paljon enemmän kuin tietopilvestä löytyviä oppimateriaaleja.
Ammatillisen koulutuksen digitalisointi on vasta ajatusten
tasolla, mutta oppiminen työpaikoilla on lisääntynyt. Jatkossa tarvitsemme
entistä enemmän joustavampia mahdollisuuksia yhdistää oppimista työpaikalla ja
oppilaitoksissa.Tämä tuo säästöjä ja oikein toteutettuna parantaa oppimistuloksia eli ammattitaitoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti