Kun
ammatillisesta koulutuksesta leikataan noin 300 miljoonaa euroa, on opiskelijoilla
tiedossa aiempaa enemmän työssä oppimista. Pienemmällä rahoituksella palkataan vähemmän
opettajia jotka antavat aiempaa vähemmän lähiopetusta. Opintoihin jo 90-luvun
lopulta kuuluneet työssä oppimisjaksot tulevat lisääntymään ja pidentymään. Nähtäväksi
jää miten tämä vaikuttaa koulutuksen laatuun.
Työpaikka on
oivallinen ympäristö oppia ja harjaantua käytännössä. Tekniset asiat ovat vain
osa ammattitaitoa sillä kaikkiin ammatteihin kuuluu paljon muutakin kuin ”mutterin
vääntämistä”. Viestiminen omalla äidinkielellä ja myös englanniksi sekä
laskeminen ovat oleellisia taitoja yhä kansainvälisemmässä Suomessa. Käytännön matematiikkaakin
tarvitaan lähes kaikissa ammateissa. Näiden oppimiseen tarvitaan opettajaa ja koulua.
Ammatillisen
koulutuksen suosio lisääntyi viime vuosikymmenen aikana. Syynä oli määrätietoinen kehitystyö, joka samanaikaisesti antoi perustutkinnon
suorittaneelle jatko-opintokelpoisuuden ja koulutus muuttui
käytännöllisemmäksi. Muodollinen jatko-opintokelpoisuus ei kuitenkaan takaa
edellytyksiä suoriutua korkeakouluopinnoista. Siihen tarvitaan nimenomaan
kielten ja matematiikan osaamista.
Ammatillisen
peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammattitaidon
saavuttamiseksi tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä valmiuksia itsenäisen
ammatin harjoittamiseen. Koulutuksen laatu tarkoittaa, että opiskelija oppii
sen mitä ammatissa tarvitaan. Samalla hän oppii miten pitää huolta omasta
kehittymisestään.
Työpaikalla
ammattiin opiskelevalla on samanlainen oikeus saada ohjausta ja opetusta kuin
koulussakin. Hänhän on siellä oppimassa tutkinnon edellyttämiä taitoja ei ilmaisena työvoimana. Luonnollisesti työpaikalla on oltava ohjaaja, jolla on aikaa ja kykyä opiskelijan paimentamiseen. Kyse ei ole vain perehdyttämisestä tehtäviin vaan opiskelijan oppimisen mahdollistamista.
Ammatillisen
koulutuksen työssä oppimista on haluttu laajentaa. Osalle opiskelijoista se
sopii oivallisesti, mutta tuskin kaikille. Keskeyttäminen on jo nyt suuri
ongelma ammatillisessa koulutuksessa. Jonkun opinnot saadaan laajennetulla
työssä oppimisella sujumaan loppuun asti. Joku toinen tarvitsee ehkä enemmän koulun
sisällä, jotta voisi onnistua. Näiden tilanteiden arviointi on osa opettajan
ammattitaitoa.
Ammatilliset tutkinnot ovat laajoja. Moni tutkinto antaa opiskelijalle eväät työllistyä eri ammatteihin. Työuraansa aloittelevalla on oltava laajaa osaamista, jotta hän voi työllistyä. Tämä edellyttää että työssäoppimispaikalla on mahdollisuus monipuolisiin oppimis- ja työtehtäviin. Tämä ei aina onnistu pienillä työpaikoilla, vaikka ne tekisivät millaista huippusuoritusta. Opiskelijan suorituksia verrataan tutkinnon tavoitteisiin ei työssä oppimispaikan tuloksiin.
Ammatillisessa koulutuksessa tämä tarkoittaa ammattitaidon
saavuttamista.
Suomessa 53
ammatillista perustutkintoa, joiden sisällä on yksi tai useampia
koulutusohjelmia. Näiden sisällöt ja tavoitteet on määritetty opetussuunnitelman
perusteissa, jotka Opetushallitus valmistele yhdessä alan kouluttajien,
työnantajien ja ammattiliittojen kanssa. Tällä keinolla ammatillista koulutusta
on pidetty muuttuvan työelämän tasalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti