Esitys historian opetuksen valinnaisuudesta lukiossa sai
suomalaiset pillastumaan. Yleissivistys ja ihmiskunnan tulevaisuus vaativat
menneisyyden tuntemista, eikä toiseen maailmansotaan tai punaiseen diktatuuriin
johtaneita asioita saa unohtaa. Hyvä näin, mutta yleissivistys yhä
teknologisoituvammassa maailmassa kattaa myös luonnontieteiden ymmärtämisen.
Miten muuten nuori ylioppilas voi arvioida esimerkiksi ilmastonmuutoksesta
käytävää keskustelua.
Samanaikaisesti ammatillisen koulutuksen ympärillä käytävä
kansalaiskeskustelu on olematonta, vaikka peruskoulun jälkeen nuoret jakautuvat
lähes tasan ammatilliseen ja lukiokoulutukseen. Kun mukaan lasketaan aikuisille
suunnattu lisäkoulutus, on ammatillisen koulutuksen opiskelijamäärä noin
240 000. Tämä on enemmän kuin missään muussa tutkintoon valmistavassa koulutusmuodossa.
Pitääkö ammatillisen koulutuksen olla lähipalvelu? Miten
paljon ammattiin opiskelevat voivat suorittaa käytännön opintoja työpaikalla?
Kuka ohjaa opiskelijoita – opettaja vai ammattihenkilö - työssä oppimisen
aikana?
Tällaisia kysymyksiä päättäjät ratkovat eri puolella Suomea,
kun ammatillisen rahoituksesta leikataan ainakin 15 prosenttia. Samanaikaisesti
opetusministeriössä valmistellaan rahoituksen määräytymisperusteiden
uudistamista. Jatkossa ammattiopiston rahoitukseen vaikuttaa nykyistä enemmän
opiskelijoiden opintojen eteneminen ja työelämään siirtyminen. Yhteisvaikutuksena
moni pienehkö oppilaitos tulee havaitsemaan taloudellisten
toimintaedellytystensä murenevan.
Oppilaitosten sijainnilla ja lukumäärällä on merkitystä
nuorten valitessa jatko-opintopaikkaansa. Kaikkialla maassa ei ole toimivaa
joukkoliikennettä eivätkä 16-17-vuotiaat ole aina kypsiä muuttamaan toisella
paikkakunnalle, vaikka tiedossa olisikin paikka ammattiopiston asuntolassa.
Suomalainen koulujärjestelmä on hankalan tilanteen edessä.
Vähemmällä pitää tehdä enemmän, kun oppivelvollisuus laajenee. Ammattiin
valmistavan koulutuksen pitäisi jatkossa vastata entistä paremmin yksilöiden
erilaisiin tarpeisiin. Kyse uudesta oppimisen kulttuurista, joka perustuu
vuorovaikutukseen, yksilöiden valintoihin, koulun ulkopuolella opitun
tunnustamiseen sekä oppimiseen erilaisissa ympäristöissä.
Koulutukseen kohdistuvat säästöt ovat tosiasia, mutta niiden
vaikutuksia minimoida. Tämä ei onnistu ilman riittävää opetusta ja siihen
liittyvää opinto-ohjausta.
Toivottavasti maaliskuun
kehysriihessä hallitus ei lupaa lisää sopeutuksia tälle rintamalle.
Kirjoitus on julkaistu STTK-lehden numerossa 1/2014.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti