Suomalainen koulutuspolitiikka on tienhaarassa. Takana on
puolen vuosisadan mittainen laajeneminen, joka nyt taittuu säästöihin ja
rakennepolitiikkaan. Nykyinen koulutusjärjestelmä ei suinkaan ole kehittynyt
johdonmukaisten päätösten mukaisesti, joten sellaisenaan sitä ei ole tarvetta
museoida.
Vielä viime vuosikymmenellä Suomessa oli vakaa usko, että
kaikki peruskoulun päättävät saadaan jatko-opintoihin, kunhan vain lisätään paikkoja
ammatilliseen koulutukseen. Toisin kävi. Lisäpaikat menivät yhden tutkinnon jo
suorittaneille tai opiskelupaikkaa vaihtaville ja opintojen ulkopuolelle jäi
yhtä moni kuin aiemmin. Ilmiö on tuttu myös korkeakoulutuksesta jo
vuosikymmenten ajalta. Ei kuulosta kovin järkevältä julkisten varojen käytöltä.
Koulutuksen on valmistettava ihmisiä kohtaamaan
tulevaisuuden tarpeita. Tämän vuoksi taaksepäin historiaan tai sisään
koulutusjärjestelmään katsominen ovat vääriä valintoja. Koulutuspolitiikassa
pitää katsoa sitä, mitä yhteiskunta tavoittelee. Sivistys ja osaaminen ovat itsearvoja, mutta
niiden luomisen on yhä oltava tärkeä osa yhteiskuntapolitiikkaa.
Viime vuosikymmenellä ihmettelimme globalisaatiota, joka
vei työpaikkojamme ja teollisuuslaitoksiamme ympäri maailmaa. Vastaavasti moni suomalainen
yritys menestyi hyvin laajenevilla markkinoilla. Nyt alamme havahtua digitalisaatioon,
joka merkitsee uutta työnjakoa ihmisen ja koneen välillä. Kyse on enemmästä
kuin robotista automatisoidussa tuotantolaitoksessa tai itsepalvelusta.
Yhä useampi yritys ei enää tuota tavaraa tai ainetta ja
nämä yritykset voivat olla arvokkaampia kuin raskastaseiset tavaranvalmistajat
tehtaineen. Teollisen tuotteen lisäarvo on yhä useammin ohjelmistoissa tai
käytettävyydessä kuin itse koneessa tai laitteessa. Kohta 18-vuotias verkkopankki
jää suosiossa uuden mobiilipankin jalkoihin jo vuoden kuluessa. Käteinen on jo
vaihtunut kortteihin, jotka korvautuvat uusilla maksuvälineillä, joita
tavallinen kuluttaja ei osaa vielä kuvitella.
Tulevaisuuden työ tehdään siellä, missä syntyy eniten
arvoa . Työn tulevaisuus Suomessa riippuukin siitä osaavatko työorganisaatiot keskittyä
siihen lisäarvoon, josta asiakas on valmis maksamaan. Hyvää hintaa saa vain kovan osaamisen tuotteistamisesta.
Teknologia, automaatio, globalisaatio, ilmastonmuutos
ovat otsikoissa useimmin näkyviä muutoksen ajureita. Ne avaavat mahdollisuuksia
niille, joilla on kykyä luoda uutta. Menestyjät voivat olla kansantalouksia,
yrityksiä, oppilaitoksia tai yksilöitä.
Suomalaisten mahdollisuus lienee teknologian
soveltamisessa, ei uuden kehittämisessä. Tämä avaa mahdollisuuksia maan
kaikille korkeakouluille osallistua innovaatiotoimintaan yhdessä yritysten
kanssa. Luonnollisesti suomalaisille yrityksille avautuu uusia
bisnesmahdollisuuksia kaikkialla maailmassa, jos niihin osataan tarttua.
Nykyiseen hallitusohjelmaan on kirjattu ajatus maailman
osaavimmasta kansasta, mutta siitä huolimatta koulutus on valittu yhdeksi
suurten leikkausten kohteista. Tämä on lyhytnäköistä, sillä OECD:n mukaan
koulutustasolla on yhteys taloudelliseen menestykseen.
Vuoden 2013 PIAAC tutkimus kertoo, että kansantuote
henkeä korreloi työikäisten luku- ja numerotaitoihin. Epätasa-arvoiset
oppimistulokset maassa ovat yhteydessä suurempiin tuloeroihin maan sisällä.
Osaamisella on siis väliä ja sitä ei synny ilman koulutusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti